perjantai 15. heinäkuuta 2016

R O A D T R I P

Nyt on luvassa postaus, jossa on paaaaaljon kuvia. Tehtiin Jussin kanssa pieni kesälomareissu mun porukoiden asuntoautolla. Tää oli ensimmäinen kerta, kun tehtiin ihan tollanen kunnon karavaanarireissu yhdessä. Jotain satunnaisia öitä ollaan nukuttu autossa ennenkin, mutta koskaan ei olla käyty tällä lailla pidemmällä. En aio kirjottaa mitään pitkää sepustusta matkan eri vaiheista, lähinnä halusin päästä jakamaan näitä kuvia.

Tässä nyt kuitenkin ihan nopsasti tämä meidän reitti:

Reitti siis alkoi ja loppui Köyliöön (se on muuten ollut jo puoltoista vuotta Säkylä, koskahan sitä oppis...), josta ajettiin ensimmäisenä päivänä Tampereen, Jyväskylän ja Oulun kautta Simoniemeen, jossa oli mun ystävän häät. Ne häät oli siis se syy, miksi ylipäätään koko reissuun lähdettiin. Simoniemessä oltiin kaksi yötä, jonka jälkeen käytiin Ruotsin puolella Haaparannassa karkkiostoksilla, ja ajettiin sieltä Oulun kautta Kalajoen hiekkasärkille. Sielläkin oltiin pari yötä, jonka jälkeen käytiin ajelemassa ja ihailemassa Raippaluodon siltaa Vaasassa, ja sieltä ajettiin kohti Tuurin kyläkauppaa. Kaupan oma leirintäalue oli täynnä, joten mentiin kahdeksi yöksi aivan superihanalle pikkuiselle leirintäalueelle, Sepänniemen lomakylään. Sieltä ajettiin sitten pikaisen Tampere-stopin jälkeen takaisin Köy... Säkylään.

Olimme reissussa siis yhteensä kuusi yötä, kaksi kussakin paikassa, ja sanoisin että näille kilometreille se oli aika minimi. Käytännössä siis joka toinen päivä oli ajoa, ja joka toinen oltiin paikoillaan. Itse olisin kyllä viihtynyt matkassa vähän useammankin päivän, mutta toisaalta hyvä juttu näin päin, että jäi sellainen fiilis että vähän lisääkin olisi vielä jaksanut, sittenpähän voi hyvillä mielin alkaa jo suunnitella seuraavaa reissua! Ja totta puhuen itsellenikin tuo "vielä jaksaa!" -fiilis tuli vasta tuolla Tuurin kohdalla, ennen sitä nimittäin oli satanut joka ikinen päivä kaatamalla, ja se kieltämättä vähän lannisti fiilistä... Jos kelit olisi alusta asti olleet yhtä hyvät, kuin mitä ne viimeisinä päivinä olivat, niin epäilemättä oltaisiin kyllä vietetty tuolla pohjoisemmassa/saaristossa vähän enemmän aikaa. Tuurissa oltiin jo niin lähellä kotia, että siinä vaiheessa olisi tuntunut hölmöltä kääntyä vielä johonkin ihan "väärään suuntaan".

Mutta nyt pidemmittä puheitta kuviin!

Näissä näkymissä menivät siis alkupäivät.

Onneksi toisen Kalajoki-päivän iltana aurinko vihdoin tuli esiin, ja pääsin auringonlaskussa kahlailemaan noille aivan käsittämättömän upeille särkille!
Uljas ratsumme Kalajoen auringonlaskussa.
Sitten Raippaluotoon!

Vaasasta ostettiin elämämme kalleimmat ja surkeimmat mansikat. Noissa maisemissa nekin kuitenkin maistui ihan siedettäviltä. ;)

Loput kuvat tulevat Tuurista/Sepänniemestä. Tuo Sepänniemi valloitti meidän sydämet aivan täysin!

Nättiä, eikö vaan? En malta millään olla sanomatta muutamaa sanasta noista leirintäalueista. (edit.  Tulikin näköjään kolmen kappaleen verran "sanasia". Jos siis leirintäalueet ei kiinnosta, niin skippaa vaan loppu.) Oltiin siis kahdella eri leirintäalueella (Simoniemessä oltiin ystävän vanhempien pihassa), ja niitä vois kyllä sanoa aikalailla toistensa vastakohdiksi. Kalajoen hiekkasärkkien leirintäalue on Suomen suurin, ja mitä siellä ei ole, niin sitä ei ihminen tarvitse.  Oli viimeisen päälle hienot huoltorakennukset, jossa mä mm. pesin  ja kuivatin pyykkiä kiiltävässä Mielen pesutornissa, oli pitkä rivi lukollisia suihkuja, ja leirintäalueen muita palveluja oli mm. surffivälinevuokraamo, minigolf, ravintola, polkupyörä/auto yms. -vuokraamo, lapsille niin hienoja leikkipuistoja etten oo niin hienoja ennen nähnytkään. Ja tietysti kaikki Kalajoen hiekkasärkkien muut  palvelut oli ihan kävelymatkan päässä, esim. köysiseikkailuradat, golfkentät ja karting-radat. Kaikki oli koko ajan siistiä ja puhdasta. No, tottakai tämä kaikki näkyi myös hinnassa. Kuitenkin, paikka jäi meille jotenkin kovin sieluttomaksi. Täytyy tietysti muistaa, että ehkä 75% siitä ajasta mikä tuolla oltiin, satoi kaatamalla vettä, oli kylmä, ja me vasta harjoiteltiin ja totuteltiin asuntoautoiluun, joten tunnelma oli suoraan sanottuna paikoitellen aika masentava.

No entäs sitten se Sepänniemi. Siinä, missä Kalajoella on 800 sähköllistä asuntovaunupaikkaa, Sepänniemessä niitä on 20. Yksi ainut pikkuinen huoltorakennus haisi vanhoilta kuolleilta hiiriltä, yhteen ainoaan suihkuun piti jonottaa, eikä paikka muutenkaan tarjonnut soutuvenevuokraa ja saunaa kummempia vapaa-ajanviettotapoja. Mutta se paikan tunnelma! Ystävällinen henkilökunta tuli perille asti näyttämään, mihin auto kannattaa laittaa (Kalajoella sai sellaisen a4-kokoisen kartan ja sanottiin että menkää sinne mihin mahutte), yöllä oli rauhallista ja hiljaista, ja muutenkin tuolta puuttui kokonaan se sellainen hektisyys, mitä Kalajoella saattoi aistia. Hintakin melkein puolet halvempi.  Täytyy tietysti muistaa myös se, että nämä olivat ne päivät kun aurinko paistoi, ja muutenkin karavaanarielämä alkoi jo vähän sujua, joten se varmasti vaikuttaa viihtyvyyteen merkittävästi.  Mutta tajuatte varmaan, mitä ajan takaa. Meidän ei ollut alunperin tarkoitus olla tuolla kuin yksi yö, mutta koska oltiin sinä seuraavana päivänä perusteellisen kyläkauppakierroksen ja ukkosilman takia ihan uuvuksissa, niin päätettiin mennä toiseksikin yöksi.

Jos noista kahdesta paikasta pitäis valita, niin Jussi valitsis hetkeäkään miettimättä Sepänniemen, mun pitäis ehkä hetki miettiä, mutta voi olla, että kuitenkin päätyisin myös samaan. En kiellä, ettenkö arvosta niitä mukavuuksia, joita isot ja kalliit paikat tarjoaa, mutta noiden pienien paikkojen tunnelmassa vaan on jotain niin uskomattoman hienoa, että luultavasti jos vielä vastaavanlaisille reissuille lähdetään, niin yritetään etsiä yöpaikoiksi nimenomaan noita tuollaisia pikkuisia, tunnelmallisia leirintäalueita.

Loppukesän suunnitelmiin mulla kuuluu ihan vaan lepäilyä ja lomailua. Koko heinäkuu on lomaa, ja elokuun alkukin, mutta silloin pitää vähän jo alkaa miettiä työjuttuja. Heinäkuussa en aio uhrata niille ajatustakaan. ;)